Korte ketens

LOF groep

Het doel van het innovatieve programma LOF is gezond en zoveel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel op de Limburgse werkvloer, in het onderwijs, de sport en de horeca. Daarbij krijgt iedere speler in de keten een eerlijke prijs betaald en worden duurzame investeringen beloond.

Vragen

Ben je op zoek naar bepaalde kennis, een bedrijf om mee samen te werken of heb je een andere vraag voor leden van deze groep? Plaats dan hier je oproep. Alleen leden van de groep kunnen reageren.

Log in of maak een account aan om een oproep te plaatsen

Missen we jou kennis / expertise nog in de Bootcamps van het programma LOF? Laat ons weten hoe we dat kunnen organiseren?

Bert Vliex op zaterdag 25 juli 2020 om 16:33

Kijk voor een indruk op https://nevi.nl/nieuws/vierde-...

De volgende Bootcamps zijn op 29 september 2020, 3 november 2020 en 8 december 2020.

De nieuwe data voor de vervallen Bootcamps ten gevolge van Corona worden z.s.m. bekend gemaakt.


Reageren
Log in of maak een account aan om te reageren

Korte en duurzame foodketens, welke bijdrage kun jij leveren?

Bert Vliex op zaterdag 25 juli 2020 om 16:19
We kennen in Limburg de meeste initiatieven als we kijken naar de korte ketens. Toch staan we als provincie Limburg slechts op plek 5 in Nederland https://www.foodagribusiness.nl/het-succes-en-de-uitdagingen-van-korte-ketens/
Hoe kunnen we samen de korte keten succesvoller maken in Limburg?

6 lessen van succesvolle korte ketens

  1. Logistieke kosten: door samenwerking met professionele vervoerders in de regio kunnen de kosten worden verminderd. Bedenk: lange ketens zijn qua logistiek erg efficiënt.
  2. Communicatie: de consument wil best meer betalen voor een product uit de regio, maar wil ook graag weten waarom.
  3. Volume: door de afzet te vergroten, komt geld vrij voor aanstelling van (parttime) beroepskrachten. Succesvolle korte ketens hebben vaak meerdere grote afnemers, bijvoorbeeld supermarkten of een ziekenhuis.
  4. Leveringszekerheid: het is essentieel dat de afnemer krijgt wat hij bestelt en ook op het afgesproken tijdstip. Spreiding van het aanbod aan verse producten over het seizoen is van belang.
  5. Meer afzetkanalen: ondernemers in de korte keten hebben meestal meer afzetkanalen; kwestie van risicospreiding.
  6. Subsidie: ketens die na drie jaar nog afhankelijk zijn van subsidie, zijn waarschijnlijk niet levensvatbaar.
Reageren
Log in of maak een account aan om te reageren

Provincie Limburg zet zich in voor programma LOF

Sjaak Berden op woensdag 6 november 2019 om 11:57 Reageren
Log in of maak een account aan om te reageren

Limburgse zorginstellingen en agrosector slaan handen ineen; agrofood ondernemers en zorginstellingn gezocht. Meld je nu aan!

Sjaak Berden op woensdag 23 oktober 2019 om 10:38 Reageren
Log in of maak een account aan om te reageren

Bestanden

Titel
Geupload door
Datum
Judith Bouwmans
26-05-2020
Bert Vliex
25-03-2020
Annet Koerhuis
25-03-2020
Annet Koerhuis
25-03-2020
Annet Koerhuis
25-03-2020
Bert Vliex
18-11-2019
Bert Vliex
18-10-2019
Bert Vliex
18-10-2019

Leden

Franc Goertz
Goertz Asperges
Jean-Paul Tacken
Taco agro bv
Sabrina Bos
De Sjroete Farm
Thijn Verhagen
Sun-Power
Ruud van Dijck
BoerRuud
Jesse Kuijpers
Tuck Tuck Maastricht B.V.
Jacques Vroemen
Rabobank Food en Agri Limburg
Myriam Senden
haKOEna
Rian Schmitz
Rabobank
Joppe Meijers
PixelPro’s
Robbert Odijk
Diverzio
Judith Bouwmans
F-Fort B.V.
Annet Koerhuis
Kiempunt Limburg
Dion Vanhommerig
F-Fort B.V.
Bert Vliex
F-Fort bv

Direct naar

Vragen Bestanden Leden

Nieuwste leden

Franc GoertzGoertz Asperges
Jean-Paul TackenTaco agro bv
Bekijk alle leden >