ABN Amro: ommekeer voor robotisering in voedingssector

Robots, big data, mechanica en kunstmatige intelligentie is op dit moment al wat de klok slaat in de voedingssector. En door snelle ontwikkelingen op deze gebieden, vindt in de sector een ommekeer plaats: robotisering is dichterbij dan ooit. Zo schrijft de ABN Amro in haar onlangs uitgebrachte publicatie Robotisering in de sector food.

Ondanks de mogelijkheden, blijkt de inzet van robots vaak een uitdaging in de voedingssector. Bijvoorbeeld: verse producten zoals paprika's of tomaten verschillen in grootte, vorm en gewicht, wat betekent dat de verwerkingslijnen flexibel moeten zijn. Juist deze flexibiliteit is een grote uitdaging voor robots. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, big data en mechanica vindt zichtbaar een ommekeer plaats, meent ABN AMRO. Zo zijn in 2016 429 nieuwe robots verkocht aan ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie: een verdubbeling ten opzichte van 2015, toen er 200 werden verkocht. Die toename is groter dan in alle andere sectoren in Nederland.

Inzicht

Voordat je als ondernemer gaat investeren in een robot, verder wilt robotiseren of automatiseren, is het volgens de ABN Amro belangrijk om goed inzicht te krijgen in de Total Cost of Ownership (TCO) van de investering. Deze TCO bestaat uit de aanschafkosten, het mechanisch onderhoud, het servicecontract van de leveranciers, de software-updates, het tussentijds vervangen van slijtende delen en, in geval van financiering, het leasebedrag.

Terugverdienen

Belangrijk voor een ondernemer is dat hij of zij berekent hoe snel de machine terugverdiend kan worden, vervolgt de bank. Hierbij moet die ook rekening houden met de technische levensduur van de machine.

Verder zal de ondernemer zich moeten afvragen of de huidige medewerkers de vaardigheden bezitten om de nieuwe machine te bedienen. Het is een uitdaging voor ondernemers om gekwalificeerd personeel te vinden in een krappe arbeidsmarkt, maar huidig personeel kan eventueel ook omgeschoold worden.

Inspelen

En ten slotte is in de voedingsmiddelenindustrie de flexibiliteit van de robots belangrijk. Hoe eenvoudig is het om de machine aan te passen naar het verwerken van een ander product? Als dat zo is, kan de ondernemer makkelijker inspelen op veranderingen en daardoor relevant blijven in zijn sector.

Klik hier voor de hele publicatie Robotisering in de sector food.

Bron: ABN Amro

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.