Meer dan 1500 bezoekers, onder wie veel foodprofessionals en gerenommeerde foodbedrijven, bezochten op 4 februari de HAS Food Experience. Ze waren allemaal nieuwsgierig naar de ideeën en projecten van meer dan 230 studenten in het thema Today's Food Challenges. Vooral die van de winnaars van de FoodManShip Awards.
De studenten bedachten oplossingen ter bevordering van duurzaamheid en gezondheid met gebruik van innovatieve technologieën. Ook dachten ze na over de toekomst van voedsel en voedselsystemen en ontwikkelden ze slimme oplossingen voor bestaande en toekomstige consumentbehoeften. Dit deden ze veelal in samenspel met bedrijven uit de sector of maakten daar hun eigen onderneming van.
Studenten van de HAS Hogeschool Venlo kregen ook de kans hun innovaties te presenteren. Een greep uit de vele concepten die werden getoond aan het publiek:
De jaarlijkse FoodManShip Awards worden toegekend aan studenten met een project waarin vakmanschap, creativiteit en ondernemerschap tot exceptionele uiting komen. Naast de gebruikelijke vier categorieën werd dit jaar voor het eerst ook een 'Buitencategorie' award uitgereikt. Hierin werd extra focus gelegd op de impact op de maatschappij.
Waar alle winnaars op een businessevent op 3 februari bekend werden gemaakt, moest de winnaar van deze nieuwe buitencategorie wachten tot 4 februari. Het werd 'Redhotintercrop – agroforestry chilli' van Dirk Beerendonk, Irene Boelen, Carlo Frenquellucci, Faye Hartman en Vincit Nkouka. Zij deden onderzoek voor Verstegen naar de haalbaarheid van het verkrijgen van chilipepers uit voedselbossen als alternatief voor inkoop op de wereldmarkt.
Buitencategorie Runner-up werd 'Poober', een innovatief verpakkingsmateriaal van koeienmestvezel. Bedenker hiervan is Janna van den Elzen, die daarmee vernieuwing brengt in het AGF-schap.
Voor de winnaars in de andere categorieën en meer foodinspiratie kijk je op de website van de HAS.