Nieuws

Chilipepers en koeienmest in de hoofdrol bij HAS Food Experience

138 x bekeken

Meer dan 1500 bezoekers, onder wie veel foodprofessionals en gerenommeerde foodbedrijven, bezochten op 4 februari de HAS Food Experience. Ze waren allemaal nieuwsgierig naar de ideeën en projecten van meer dan 230 studenten in het thema Today's Food Challenges. Vooral die van de winnaars van de FoodManShip Awards.

Innovatie

De studenten bedachten oplossingen ter bevordering van duurzaamheid en gezondheid met gebruik van innovatieve technologieën. Ook dachten ze na over de toekomst van voedsel en voedselsystemen en ontwikkelden ze slimme oplossingen voor bestaande en toekomstige consumentbehoeften. Dit deden ze veelal in samenspel met bedrijven uit de sector of maakten daar hun eigen onderneming van.

HAS Venlo

Studenten van de HAS Hogeschool Venlo kregen ook de kans hun innovaties te presenteren. Een greep uit de vele concepten die werden getoond aan het publiek:

  • Skinned: Jord bedacht chips gemaakt van aardappelschillen.
  • Hollands Hoen: hiermee stelt Caroline duurzaam kwaliteitsvlees van Nederlandse raskippen beschikbaar voor geselecteerde restaurants en vakslagerijen.
  • The City Bagel: eerlijke en heerlijke, gezonde bagels van Lidewij. Er is een zoete én een hartige variant.
  • Quiche Jij Maar: de quichebodem op basis van groenten. Product en verpakking ontwikkeld door Iris.
  • TOOBS: samen met anderen intekenen op een batch speciaalbier, samen de smaak bepalen, en dan een thuistapvat à 5 liter bestellen, met gepersonaliseerde bedrukking. Dat is TOOBS van Toby.
  • B-Kind: imker Sergio brengt producten op de markt op basis van honing. De eerste batch NECTAR honing bier was op de HAS Food Experience 2020 te proeven!
  • Chocoladetuin: hiermee creëert Luc een sociale omgeving waar ouderen kunnen tuinieren en elkaar ontmoeten. Met de bloemen en planten die er groeien worden bonbons gemaakt. De opbrengst vloeit terug in de stichting. Zo is de cirkel rond.

FoodManShip Awards

De jaarlijkse FoodManShip Awards worden toegekend aan studenten met een project waarin vakmanschap, creativiteit en ondernemerschap tot exceptionele uiting komen. Naast de gebruikelijke vier categorieën werd dit jaar voor het eerst ook een 'Buitencategorie' award uitgereikt. Hierin werd extra focus gelegd op de impact op de maatschappij.

Winnaars

Waar alle winnaars op een businessevent op 3 februari bekend werden gemaakt, moest de winnaar van deze nieuwe buitencategorie wachten tot 4 februari. Het werd 'Redhotintercrop – agroforestry chilli' van Dirk Beerendonk, Irene Boelen, Carlo Frenquellucci, Faye Hartman en Vincit Nkouka. Zij deden onderzoek voor Verstegen naar de haalbaarheid van het verkrijgen van chilipepers uit voedselbossen als alternatief voor inkoop op de wereldmarkt.

Buitencategorie Runner-up werd 'Poober', een innovatief verpakkingsmateriaal van koeienmestvezel. Bedenker hiervan is Janna van den Elzen, die daarmee vernieuwing brengt in het AGF-schap.

Voor de winnaars in de andere categorieën en meer foodinspiratie kijk je op de website van de HAS.

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.