Nieuws

HAS Hogeschool en Satori veroveren markt met nieuwe innovatie

65 x bekeken

Het is niet niks: groenten en fruit zonder krassen of stoten importeren vanuit exotische landen. Wat te groot, te klein, of beschadigd is, voldoet niet langer aan de kwaliteitsnorm voor verkoop. Terwijl: met de producten zelf is niets mis. Marcel Verdellen, eigenaar van Satori, startte een zoektocht om vanuit deze problematiek kansen te identificeren. Studenten van HAS Hogeschool in Venlo verkenden voor hun afstuderen verschillende mogelijkheden en rekenden de concepten ook door. Het concept GaspachGo bleek levensvatbaar en leidde tot het merk Van Kneus.

Een jaar geleden had Marcel amper durven dromen dat hij nu met zijn nieuwe innovatie op het punt staat de markt te veroveren. De ‘kouwe soep Van Kneus’ is een ware smaakmaker. “Het idee is gaan leven dankzij de afstudeerders van HAS Hogeschool. Zij toverden dit hoogwaardige product uit de hoge hoed en hebben een ongekende kwaliteit geleverd.”

Zoektocht naar innovatie

Voor afstudeerders Lideweij Woltjes, Vince Leufkens en Stan van Wijlick van de opleidingen Food Innovation en Bedrijfskunde en agrifood-business startte dit avontuur met een rondleiding bij Satori. “Voor de studenten is het heel leerzaam om te ontdekken hoe de keten in elkaar zit. Op welke manier ontstaat er voedselverspilling? Hoe kun je van die restanten een nieuw product maken? Is er een markt voor?”, legt docent en begeleider Peter van Gastel uit. De kracht van inspirerende projecten als deze is enerzijds dat ze het technisch vermogen van studenten vergroten. Anderzijds biedt het studenten de kans een bijdrage te leveren aan een succesvolle onderneming.

De weg naar een slim idee

Het project focust op voedselverspilling. Met een waarde-optimalisatie van zoete aardappel, gember en limoen. Hoe kan Satori met behulp van een innovatief idee voedselverspilling verminderen door het gebruik van de restanten ervan? Uit het voortraject blijkt dat ze deze voedselrestanten goed kunnen gebruiken om er koude soepen van te maken. Peter legt uit: “We hebben de koude soepen die je straks bijvoorbeeld in een AH To Go kunt afnemen door-ontwikkeld via diverse recepten in verschillende smaken, duurzame verpakkingen en goede marktanalyses.”

Goede mix van kwaliteit

Marcel wil niets liever dan de aansluiting zoeken met de generatie die nu het arbeidsproces binnenstapt. “Het leuke aan studenten is: zij hebben een heel andere kijk op het leven dan toen ik 20 was. Ze zijn zich meer bewust van de impact van voedselverspilling op onze aarde. De een is creatief, terwijl de ander uitblinkt in de werkwijze. Dat stelt ons samen in staat zo’n mooie innovatie op de markt te brengen.”

Bron: HAS Hogeschool

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.