#HeteZomerOogst promoot afwijkend groente en fruit

Te klein, verkleurd en vervormd: de droogte van deze zomer laat haar effecten zien op het lokaal geteelde groente en fruit. Toch is de kwaliteit van de oogst vaak prima. Met de campagne #HeteZomerOogst willen LLTB en een aantal andere landelijke en Europese partijen deze afwijkende producten toch in het supermarktschap krijgen. Oproep aan boeren en telers met een overschot 2e klasse producten om zich te melden.

Campagne #HeteZomerOogst is pas begonnen en nu al een succes. Vorige week startte de actie in Zuidwest-Nederland in zes winkels van Agrimarkt. Binnen twee dagen waren de te kleine pruimen uitverkocht. Inmiddels lopen er meer reddingsacties bij supermarkten in Nederland. 900 kilo pruimen, 47.000 kilo tomaten, 6 miljoen snoeptomaten en 2000 kilo zomerperen zijn al gered. Momenteel worden er acties voorbereid met venkel, bramen, ijsbergsla, uien, courgettes en appels. Al na vijf dagen actie steeg het verkoopvolume tot 35 procent.

Verhaal richting consument
LLTB bewijst hiermee dat er voor afwijkende producten een markt is en voert zo de druk op richting versinkopers om (zeker in tijden van extreme weersomstandigheden) af te wijken van de hoge eisen. Belangrijk is dat het verhaal richting de consument erbij wordt verteld op de winkelvloer.

Boeren en telers met een overschot aan 2e klasse producten kunnen zich melden door een bericht te posten op de Facebookpagina Hetezomeroogst.

Bron: LLTB

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.