Nieuws

Kalkoenhouder zet in op samenwerking

3 x bekeken

Twan Jenniskens is een Limburgse kalkoenhouder uit Ysselsteyn. Onlangs sloot hij zich aan bij het LOF programma Gezonde Korte Ketens, waarin Limburgse producenten en organisaties samenwerken om tot directe afzetlijnen voor gezonde voeding te komen. In een nadere kennismaking met Twan bleek dit zeker niet de eerste keer te zijn dat hij koos voor samenwerking.

Krimp

In 2000 telde Nederland 121 kalkoenbedrijven met 1.544.000 kalkoenen. In 2018 waren dit nog slechts 28 bedrijven en 635.835 kalkoenen. Van het totale aantal bedrijven in 2000 was dus maar een kwart over en van het aantal kalkoenen ongeveer een derde. Een van de bedrijven die standhield is dat van de Limburgse familie Jenniskens. Niet alleen werden de kalkoenen behouden, maar het werd zelfs de specialisatie van het bedrijf. Wie is deze boer die zijn nek durft uit te steken?

Van jong kuikentje tot grote haan

Met 60.000 kalkoenen op drie locaties is Twan Jenniskens de grootste kalkoenhouder van de Benelux. Hij zette het bedrijf voort dat zijn ouders oprichtten, aanvankelijk met vleeskuikens en varkens. Zijn vader maakte na enige tijd de omschakeling van vleeskuikens naar kalkoen.

“Toen mijn vrouw en ik het bedrijf in 2001 overnamen bestond het nog uit kalkoenen en vleesvarkens. In 2014 hebben we besloten om afstand te doen van de vleesvarkens en ons volledig te specialiseren op de kalkoenhouderij, want hier ligt ons hart! Wij vinden het erg mooie dieren en het is mooi om ze te zien opgroeien van klein kuiken tot een grote kalkoen. Iedere leeftijd heeft wel zijn charme, maar vooral het jonge kuikentje en de grote haan zijn prachtig om te verzorgen!”

Beter Leven keurmerk

De liefde voor de kalkoen is zichtbaar in de manier waarop Twan Jenniskens zijn beesten houdt. Veertig tot vijftig procent van Jenniskens’ kalkoenen zijn gecertificeerd voor het 1 ster Beter Leven keurmerk, een uniek gegeven in de sector. De Caringa Cartier kalkoenen zijn een langzaam groeiend ras, die in een stal vol strooisel meer ruimte hebben dan een reguliere kalkoen. Ze krijgen natuurlijke voeding met de beste ingrediënten, genieten van meer daglicht en kunnen gebruik maken van een overdekte uitloop en speciale speeltjes.

De Slanke Bourgondiër

De kalkoenhouderij is tegenwoordig een kleine sector in Nederland. Er wordt dan ook relatief weinig kalkoenvlees gegeten; de jaarlijkse consumptie van kalkoenvlees bedraagt slechts 0,5 tot 1 kilo per persoon. Ter vergelijking: in Duitsland bedraagt de jaarlijkse consumptie per persoon circa 6 kilo.

Om de consumptie van kalkoenvlees te stimuleren initieerde Twan Jenniskens samen met een aantal andere kalkoenhouders ‘De Slanke Bourgondiër’. Via dit platform kunnen de Nederlandse kalkoenhouders zich presenteren en de consument kennis laten maken met kalkoenvlees. Op de website delen ze recepten met kalkoenvlees, video’s over de boerderijen en informatie over de verkooppunten van Nederlands kalkoenvlees.

Peelkalkoen

Niet alleen met collega-kalkoenhouders, maar ook buiten de sector heeft Twan Jenniskens de samenwerking opgezocht. Door het winnen van de Publieksprijs bij de Venrayse ondernemersprijzen 2019 kwam hij in aanraking met Ronald Cornelissen. Ronald is actief in de postsector (Business Post Limburg) en heeft een bedrijf rondom relatiegeschenken.

“Ronald was op zoek naar invulling van zijn kerstpakketten. Samen hebben we het concept Peelkalkoen opgezet,” vertelt Jenniskens. “Ronald heeft veel betekend in het voortraject, zoals de ontwikkeling van de website, het logo en de keuze voor de verpakking. De kalkoenen worden bevroren verstuurd. Door middel van shock freezing worden de kalkoenen na slachting ingevroren en vervolgens vacuüm verpakt.”

Aanvankelijk richtte Peelkalkoen zich op de zakelijke markt door de kalkoen aan te bieden als relatiegeschenk, maar nu wordt ook de consument aangesproken. Die kan voor een echte Peelkalkoen terecht op de website, maar binnenkort ook bij Beej Benders, het versmarkt- en horecaconcept in Venlo dat draait om lokale, verse producten. Voor Jenniskens is het belangrijk dat de consument voor een eerlijke prijs van zijn kalkoenen kan genieten en korte ketens maken dat mogelijk.

150 kalkoenen

“Het project is ontzettend leuk om mee bezig te zijn. De start van Peelkalkoen is al een succes op zich, maar Ronald en ik hopen het eerste jaar tenminste 150 kalkoenen te verkopen. Dat is meteen ook het grootste knelpunt: de inschatting hoeveel kalkoenen er geslacht moeten worden. Het is steeds weer een uitdaging om een juiste voorspelling te doen over de verkoopaantallen en de slacht daarop af te stemmen,” aldus de kalkoenhouder.

Met Peelkalkoen nog maar net uit de startblokken is Twan Jenniskens nog altijd niet klaar met het uitkijken naar nieuwe mogelijkheden en samenwerkingen. Onlangs sloot hij zich aan bij het LOF programma Gezonde Korte Ketens. Ook hier draait het om nieuwe verbintenissen, zowel binnen als buiten de agrarische sector. Voor Jenniskens een uitstekende plek om elkaar aan te vullen en te versterken.

Meer informatie: Peelkalkoen en Gezonde Korte Ketens

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.