Nieuws

Limburgse agrariërs pitchen producten tijdens bijeenkomst Gezonde Korte Ketens

225 x bekeken

Vijftien dappere deelnemers aan het programma Gezonde Korte Ketens Limburg – onderdeel van het LOF programma – hadden op woensdag 14 oktober het lef om hun gezonde streekproducten te pitchen voor een achtkoppig panel. Dat bestond uit vertegenwoordigers van Limburgse zorginstellingen, cateraars en foodleveranciers. Het werd in Venlo een meer dan inspirerende bijeenkomst, waarbij de agrofood ondernemers zich van hun beste kant lieten zien. Het leidde tot succesvolle matches tussen producenten en de zorg- en foodsector.

LOF programma

In de zorg is veel behoefte aan gezonde en veilige voeding. Voor boeren en tuinders zijn korte ketens en directe afzetlijnen zeer interessant. Het innovatieve programma LOF brengt deze behoeften bij elkaar door boeren te helpen de markt te betreden en zorginstellingen te helpen de juiste producenten te vinden. Onderdeel van het LOF programma, dat bijna een jaar geleden startte, is het praktijkprogramma Gezonde Korte Ketens. Hierin leren ondernemers hoe ze op een renderende manier lokale of regionale afzet tot stand brengen.

Pitch & Match

Varkensvlees, eieren, zuivel, kalkoen, asperges, een keur aan groenten en rundvlees: het kwam allemaal voorbij tijdens de pitches van de Limburgse telers, kwekers en fokkers op 14 oktober. Op Brightlands Campus Greenport Venlo was er voor elke deelnemer drie minuten tijd om het panel voor zich te winnen. In dat panel was een viertal Limburgse zorgorganisaties present (GGZ Vincent van Gogh, Cicero, Mondriaan en het MUMC), alsmede twee cateraars (Vermaat en Cabooter) en twee foodleveranciers (Daily Fresh Food en Holland Food Service). Door middel van het opsteken van een kookspatel gaven de panelleden aan wanneer ze interesse hadden in een zojuist gepitcht product. Dat gebeurde helaas niet bij alle deelnemers, maar wel bij het overgrote deel. Daarmee werd ook in 2020 aangetoond dat de behoefte aan lekkere, verse en gezonde streekproducten in de zorg en bedrijfsrestaurants groot is.

Enthousiasme voelbaar

De pitch & match bijeenkomst stond aanvankelijk gepland in mei, maar kon toen door de corona-maatregelen niet doorgaan. Dit keer was er, na een online pitchtraining met een aantal deelnemers, juist voor gekozen om ook in deze tijd tóch door te gaan. Van uitstel zou anders immers afstel dreigen te komen en er was nu volop enthousiasme voelbaar. Dat proefde ook Ron van Lier, directeur Food & Agri van Rabobank Limburg, die het gezelschap vooraf via een Teams-verbinding toesprak. Ook twee van de deelnemers hadden ervoor gekozen om hun pitches via Teams te laten plaatsvinden en waren dus niet fysiek ter plekke. Eén deelnemer vertoonde zelfs een strak gemonteerd filmpje, waarin hij een kijkje op zijn eigen (pluimvee-)bedrijf gaf.

Aftermovie

Losse eindjes

De gemaakte matches gaan de komende tijd nader met elkaar aan tafel om te kijken hoe de interesse concreet kan worden vertaald in een samenwerking. Daarbij bleken nog wel de nodige losse eindjes te moeten worden verbonden, van portionering, THT-data en soort verpakking tot bundeling van producten in pakketten, waardoor niet elke leverancier op eigen houtje bij de klant aan hoeft te komen. De enorme flexibiliteit en klantgerichtheid van de agrarische ondernemers, gekoppeld aan sluimerende initiatieven tot samenwerking, doen vermoeden dat dat vast goed gaat komen. Pilots liggen op diverse plekken in de provincie dan ook in het verschiet. Het wederzijdse enthousiasme is er in elk geval.

Meer lezen

Op de website Gezonde Korte Ketens lees je alles over dit praktijkprogramma dat wordt uitgevoerd door Diverzio, in samenwerking met de Rabobank, Provincie Limburg, F-Fort en NEVI.

Meer lezen over het LOF programma? Klik hier voor een interview met LLTB voorzitter Thijs Rompelberg. Ook is er een Kiempunt LOF groep waar je lid van kunt worden. Maak contact met andere leden en krijg toegang tot interessante documenten. Aanmelden kan hier.

Voor wie betrokken wil blijven bij Korte Keten initiatieven in Limburg is er de Kiempunt Korte Ketens community. Meld je direct aan via deze pagina!


Reacties

Marc Pruijssers op maandag 9 november 2020 om 18:22

Losse eindjes? Onze HAS-studenten Food Innovation kunnen helpen om positionering, merk, verpakking en receptuur te verbeteren. En onze studenten Bedrijfskunde doen graag marktonderzoek en denken mee over verdienmodel e.d.


Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.