Nieuws

Strijd voor streekproducten in de supermarkt

Landbouwminister Carola Schouten gaat in gesprek met supermarktketens om meer regionale producten in het schap te krijgen en gaat boeren met streekproducten ondersteunen. Het sluit aan op een voorstel van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber die hiermee de afstand tussen boer en consument wil verkleinen. Supermarkten kopen nu nog vooral grootschalig geproduceerde voedingsmiddelen in van landelijke of internationaal opererende partijen.

Streekproducten beschermen

Met 'een handelsmissie in eigen land' wil ze boeren bewust maken van de voordelen van een Europese erkenning van hun streekproduct. Nu zijn nog weinig streekproducten in Nederland beschermd. Om de kennis over het verkrijgen van een beschermde status te vergroten, wordt samen met de Europese Commissie een speciaal seminar georganiseerd.
Complicerende factoren zoals wet- en regelgeving, seizoensinvloeden, prijzen en de beperkte schaalgrootte die een kleine producent aankan, laat Schouten nader onderzoeken.

Kennis en contacten nodig

John Janssen, voorzitter van Biologisch Limburg, ziet toegevoegde waarde in de ondersteuning vanuit de overheid, met financiën en expertise. Janssen: "Het is belangrijk om goed te luisteren naar de telers, die weten precies wat ze nodig hebben.” Dat er behoefte is bij Limburgse telers behoefte is om hun producten in eigen regio te laten zien, staat buiten kijf. Janssen: "Ze zijn er trots op en het zou mooi zijn als ze herkenbaar in de lokale supermarkt komen te liggen. Vooral in de contacten die we hebben met de supermarkten valt nog een wereld te winnen.”

Groeiende interesse bij supermarkten

Limburgse supermarktketen Jan Linders is al 10 jaar bezig met regionaal inkopen. Ook partijen als PLUS en Albert Heijn beginnen meer en meer oog te krijgen voor streekproducten. Woordvoerder van Jan Linders, Gineke Wilms, ziet nog volop ruimte voor groei: "Soms ontbreekt het bij de producenten aan kennis over hoe ze het moeten aanpakken of zijn regels heel ingewikkeld. Daar ligt een mooie taak voor de overheid.” De klant profiteert uiteindelijk, denkt Wilms: "Als het gaat om voeding is vertrouwen heel belangrijk voor de consument. Het is toch prachtig dat je dan in de supermarkt producten kunt kopen van een boer die je misschien zelfs persoonlijk kent.”

Bronnen: Limburger, Biologisch Limburg

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Heb je zelf ook interessant nieuws dat op Kiempunt zou moeten staan? Mail het naar redactie@kiempunt-limburg.nl.