Vijf vragen aan

5 vragen aan: Henny van Bergeijk

Henny van Bergeijk

eigenaar bij Raspberry Maxx

In 2004 startte Henny van Bergeijk samen met partner Carlo Peters
de frambozenfarm Raspberry Maxx. Wat begon met een kwekerij die frambozen kweekte, veranderde al snel in een bedrijf dat van alles met frambozen maakte. Van jam tot azijn en zelfs frambozenmosterd. Inmiddels kent het merk meer dan 3000 trouwe fans. De events van Raspberry Maxx trekken jaarlijks veel bezoekers. Omdat de vraag gestaag groeide, werd in 2007 besloten direct aan consumenten te gaan verkopen via markten en een winkel aan huis. Een uitbreiding van het assortiment met allerlei frambozenproducten, markten, open dagen, frambozen wedstrijden en een van de eerste crowd funding campagnes van Nederland volgden.
Zij is de innovator die deze maand de 5 vragen aan...beantwoordt.

1: Hoe ben je bezig met innovatie?

We proberen vooral uit, denken niet te lang na.
In 2010 hadden we bijvoorbeeld een slecht teeltjaar gehad. Het was 2 weken voor kerst en toen dachten we: kunnen we niet de hulp inroepen van consumenten? We besloten een prepaid pakket te maken waarmee mensen vriend konden worden van Raspberry Maxx. Ze betaalden op dat moment al voor een productenpakket dat ze in de zomer van het jaar erop geleverd kregen. In een paar weken verkochten we meer dan 500 pakketten! De vrienden die er na 3 jaar nog waren stuurden we een 'gouden' frambozenjam, gemaakt van gele frambozen.
Als zo'n initiatief door mensen wordt omarmd en journalisten het oppikken, dan voel je je zo gedragen!

2: Wat adviseer je andere professionals in de agrofood als ze meer willen innoveren?

Doe je eigen ding, ga niet een ander kopiëren. Natuurlijk: vraag advies en ga kijken bij collega’s, maar zoek vooral naar wat bij je past.
Wordt jij blij van het pure telen? Prima.
Kies je voor rechtstreeks verkopen aan de consument zoals wij? Ook goed.
Ik kan wel aanbevelen om verder te kijken dan je eigen schakel in de keten. Ga kijken hoe je product erbij ligt in de winkel, kijk hoe het gaat na de teelt. Dan wordt je je bewust van nieuwe kansen.

3: Welke trends en ontwikkelingen gaan grote impact hebben op de agrofood in de komende 20 jaar?

Ik verwacht dat meer mensen voor kleinschalige, gemengde landbouw zullen gaan. We leven in een overgangstijd en door de klimaatverandering staan oude systemen onder druk.
Wij hebben daarom gekozen om biologisch te gaan telen. Inmiddels laten we dat predicaat nu los, hebben dat officiële label niet meer nodig. Maar duurzaam telen, wat voor ons vooral op lange termijn denken is, is voor ons een belangrijk onderdeel bij de bedrijfsvoering.

4: Wat is er nodig om de innovatie in de Limburgse agrofood te versnellen en/of te versterken?

Het is de vraag of het sneller moet. We moeten het juist tijd geven. Bewustwording gaat in stapjes. Laten we niet te grote projecten opzetten, er gebeurt al veel en de consument verandert langzaamaan. In die flow moeten we meegaan.

5: Aan welke innovator in de Limburgse agrofood wil jij dezelfde vragen voorleggen?

Aan Willem Veldman van Veldman Stokerij. Hij maakt likeuren met fruit van lokale boeren en zet zich erg in voor streekgebonden producten.

Reacties

Inspiratie voor wie in de korte keten actief wil worden

Goed idee die productenpakketten verkopen, inspirerend
02 sep. 2019 door Sanne Minten

Registreer of log in om te kunnen reageren.

Tags

  • Raspberry Maxx
  • biologisch
  • Hanny van Bergeijk
  • korte ketens
  • crowd funding