Vijf vragen aan

5 vragen aan...Ton Besouw

140 x bekeken

Ton Besouw heeft samen met partner Angela een vollegronds groentebedrijf met als hoofdteelt asperges, en een boerderijwinkel. Vanaf het begin heeft Besouw veel geïnvesteerd in nieuwe teelten. Zo begonnen ze in de jaren 80 al met de teelt van broccoli en Chinese kool. Als tegenhanger voor de voortdurende schaalvergroting startten ze een eigen boerderijwinkel.

Ton Besouw

teler en winkelier bij 't Gruntehöfke

Ton Besouw runt samen met partner Angela 't Gruntehöfke, een vollegronds groentebedrijf met als hoofdteelt asperges, en een boerderijwinkel. Vanaf het begin heeft Besouw veel geïnvesteerd in nieuwe teelten. Dat begon al in de jaren 80 met de teelt van onder andere broccoli en Chinese kool. Als tegenhanger voor de voortdurende schaalvergroting startten ze een eigen boerderijwinkel waar eigen producten, maar ook waar van andere lokale producenten wordt verkocht.

1: Hoe ben jij bezig met innovatie?

We zijn altijd op zoek naar nieuwe teelten die we kleinschalig kunnen vermarkten in onze winkel. Luisteren en in gesprek gaan met onze klanten is daar een belangrijk onderdeel van. Ook zijn we voortdurend op zoek naar samenwerkingsverbanden om meer lokale producten aan te kunnen bieden. Alleen produceren voor onze winkel is lastig, dus we willen altijd graag samenwerken met andere bedrijven zoals het onze en samen een lokaal geteeld product verkopen.

2: Wat adviseer je andere professionals in de agrofood die meer willen innoveren?

Blijf niet thuis zitten, maar kijk goed rond, ook buiten je eigen sector. Innoveren is meestal slim afkijken, heb ik ervaren. Ga ook niet altijd met de grote massa mee, maar durf je eigen weg te kiezen.

3: Welke trends en ontwikkelingen gaan grote impact hebben op de agrofood in de komende 20 jaar?

Ik zie twee ontwikkelingen. De schaalvergroting gaat steeds sneller door . Daardoor ontstaan er steeds minder, maar grotere gespecialiseerde bedrijven die grote volumes produceren voor de grote supermarktketens. De andere ontwikkeling is dat kleinschalige bedrijven met weinig of geen personeel veel verschillende producten telen voor een speciale doelgroep, bijvoorbeeld lokale afnemers of de doelgroep die kiest voor biologisch. Voor beide ondernemersvormen is toekomst. De middenmoot krijgt het moeilijk. Deze ontwikkeling speelt zich niet alleen in de landbouw af, maar ook in andere sectoren.

4: Wat is er nodig om de innovatie in de Limburgse agrofood te versnellen of te versterken?

Uitwisselen van kennis en kunde is erg belangrijk. De overheid moet investeren in onderzoek en voorlichting. Groen onderwijs kan hier een rol in spelen. Als onderwijs en bedrijfsleven goed samenwerken, kun je veel kennis overbrengen. Van bedrijfsleven naar onderwijs en van onderwijs naar bedrijven.

5: Aan welke innovator in de Limburgse agrofood leg jij dezelfde vragen voor?

Aan Fons Kersten van Hoeve Rosa in Sevenum en Brosa Farming in Velden. Samen met melkvee- en zuivelboerderij De Brem Holsteins maken ze onder de naam Zuivel van Nu een eigen boerenzuivel-lijn.

Reacties

Dit artikel heeft (nog) geen reacties.
Registreer of log in om te kunnen reageren.

Tags

  • Ton Besouw
  • 't Gruntehöfke
  • korte ketens
  • boerderijwinkel